10 januari, 2015

Je suis Charlotta

Je ne suis pas Charlie
je ne veux pas offenser

Jag följer ändå Charlie
född i en värld av frihet
att göra vad jag kan, säga vad jag vill

uppvuxen i ett land med fred
frihet att tycka som jag gör
att lyssna på det som hörs
eller att slå bort varje tanke som stör

Jag är Charlotta, den minsta
fostrad i en familj som saknar religion
där ingen någonsin sådde skuld
men där skammen växte av sig själv
bara vetskapen att det finns de
          som föddes annanstans
          som inte heller har fått välja

Jag gör som Charlie
och jag retar kanske någon
ibland
Jag är Charlotta
och jag tackar... - vem? -
för att jag kan känna
för att jag kan höra
för att jag kan se
för att jag kan förstå
        om jag gått för långt
        om jag passerat den gräns
som kallas integritet

Je suis aussi Charlie
mais, je me demande
vad som får dig att fortsätta reta
peta syrran i sidan
tills hon skriker och slår
oprovocerat... hårt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar